Akadálymentesítés

Az egyenlő bánásmód elvének tiszteletben tartása, az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése, a fogyatékossággal élők integrációja, társadalmi szinten kötelességünk. Az akadálymentes közlekedés lehetőségének biztosítása alapvető elvárás, amely nélkülözhetetlen a mozgásukban korlátozottak számára, és lényeges a kismamák, babakocsival utazó szülők, a nehezebben mozgó idősek, a kisgyerekek, a nagy csomagokat cipelők számára egyaránt.

Az egyetemes tervezés eszméje, amely az emberi különbözőségekből indul ki mind szociális, mind esélyegyenlőségi szempontokat figyelembe véve 1996 nyarán vált elfogadottá az európai ajánlások és határozatok között. Az M3-as metró 1970-ben kezdett épülni, jelenlegi formájában 1990 óta létezik, amikor az akadálymentes környezet kialakítása még nem fogalmazódott meg sem a célok, sem a követelmények között, így még a későbbi kiépítés lehetősége sem került biztosításra. A meglévő létesítmények akadálymentesítése az alap-geometria megtartása mellett egyik állomáson sem lehetséges, minden esetben új szerkezetek, új felszíni kapcsolatok kialakítása szükséges.

A metrófelújítás előkészítésekor nyilvánvalóvá vált, hogy a felvonók utólagos beillesztése a rendelkezésre álló finanszírozási keretet jelentősen meghaladja, ezért az állomások fontossága a következő értékelések alapján lett meghatározva: rangsorolva lettek az állomások az utas számok alapján, ezt követően a felszíni alternatív útvonalak utazási ideje szerint, valamint a közintézmények hasznossága (kórházak, bíróságok, rendőrség, városházák) szempontjából. A három rangsor kombinációja eredményezte a következő állomások felvonókkal való megközelítésének, fejlesztésnek kiválasztását: Kőbánya-Kispest (már jelenleg is megközelíthető felvonóval), Határ út, Népliget, Nagyvárad tér, Deák Ferenc tér, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Árpád híd (már jelenleg is megközelíthető felvonóval), Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu, Újpest-Központ. A korszerűsítés után tehát tizenkét metróállomáson állnak majd utasaink rendelkezésére felvonók, illetve új kényelmi mozgólépcsők beépítése is várható.

A hármas metró infrastruktúrájának teljes körű akadálymentesítése a rekonstrukció keretében nem valósul meg, de kiegészítve egy optimális felszíni forgalmi rendszer kialakításával elérhető, hogy a mozgásukban korlátozott, kerekesszékkel közlekedő utasok számára is megközelíthetővé váljon minden állomás.

Az emberi teljesítőképesség korlátozottsága nem csupán a mozgásukban korlátozottak csoportját érinti, hanem a látásukban-, hallásukban és beszédkészségeikben, az értelmi képességeikben akadályozott személyek csoportját is, számukra is fontos az akadálymentes környezet kialakítása, egyértelmű jelzésekkel, audiovizuális eszközökkel, fényjelzésekkel, látható és tapintható alakzatokkal tesszük kényelmesebbé közlekedésüket.

A látássérült utasaink tájékozódását és utazását különböző belsőépítészeti megoldásokkal és technikai segédeszközök alkalmazásával kívánjuk megkönnyíteni. Minden állomáson taktilis vezetősáv kerül elhelyezésre, ezenkívül a padlóburkolatba a menekülési irányt jelző irányfények lesznek besüllyesztve. A peronzári kapuk gumi burkolata helyére csúszásmentes burkolat készül.

A lehető legnagyobb mértékű akadálymentesítés megvalósítására törekszünk az adott feltételek mellett, ezért konzultációt folytatunk civil szervezetekkel, hogy olyan elemek és eszközök kerüljenek beépítésre, amelyek valódi segítséget nyújtanak a fogyatékkal élő utasok számára.

 

Az esélyegyenlőség mindannyiunk számára fontos érték!

 

Budapest
BKV
BKK
MFPI