Akadálymentesítés

Az egyenlő bánásmód elvének tiszteletben tartása, az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése, a fogyatékossággal élők integrációja, társadalmi szinten kötelességünk. Az akadálymentes közlekedés lehetőségének biztosítása alapvető elvárás, amely nélkülözhetetlen a mozgásukban korlátozottak számára, és lényeges a kismamák, babakocsival utazó szülők, a nehezebben mozgó idősek, a kisgyerekek, a nagy csomagokat cipelők számára egyaránt.

Az egyetemes tervezés eszméje, amely az emberi különbözőségekből indul ki mind szociális, mind esélyegyenlőségi szempontokat figyelembe véve, 1996 nyarán vált elfogadottá az európai ajánlások és határozatok között.

Az M3 metróvonal 1970-ben kezdett épülni, jelenlegi formájában 1990 óta létezik, amikor az akadálymentes környezet kialakítása még nem fogalmazódott meg sem a célok, sem a követelmények között, így még a későbbi kiépítés lehetősége sem került biztosításra, ennek megoldásához új szerkezetek, új felszíni kapcsolatok kialakítása szükséges.

A metrófelújítás előkészítésekor nyilvánvalóvá vált, hogy a felvonók utólagos beépítése a várhatóan rendelkezésre álló finanszírozási keretet jelentősen meghaladja. Ezért az egyes állomások akadálymentesítésének fontossága egy több szemponton alapuló összehasonlítási rendszer szerint került rangsorolásra, az utasszám, a felszíni alternatív akadálymentes eljutási lehetőségek, valamint a mozgáskorlátozottak számára fontosabb célállomások, közintézmények (például kórházak, közigazgatási létesítmények) elhelyezkedése alapján.

Az időközben lezajlott, széles körű egyeztetések, valamint a Budapest Főváros Önkormányzata és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) között létrejött és a Fővárosi Közgyűlés 2018. április 25-ei ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében a rekonstrukció keretében a vonal akadálymentesítése a következők szerint történik meg:

- Kőbánya-Kispest és Árpád híd állomások már jelenleg is megközelíthetők felvonóval

- Újpest-Városkapu állomáson más beruházás keretében épültek felvonók, amelyek a felújított északi szakasz átadásától kezdődően lesznek használhatók

- Határ út, Népliget, Nagyvárad tér, Deák Ferenc tér, Lehel tér, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Központ állomásokon hagyományos liftek épülnek

- Dózsa György út állomás esetében szintén hagyományos liftek épülnek, a felújított északi szakasz átadását követően, legkésőbb 2020 szeptember végéig

- Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér, Ferenciek tere, Nyugati pályaudvar, Arany János utca állomásokon speciális felvonók épülnek

Mindezekkel együtt tehát az M3-as metró 20 állomásából 18 akadálymentessé válik.

A további két állomás - Ecseri út és Pöttyös utca - esetében a MEOSZ-szal kötött megállapodás értelmében Budapest Főváros Önkormányzata vállalta, hogy 2023 végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes közlekedését segíti elő. A két állomáson addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek.

A lehető legnagyobb mértékű akadálymentesítés megvalósítására törekszünk az adott feltételek mellett, ezért folytatunk konzultációt civil- és érdekképviseleti szervezetekkel, hogy olyan eszközök kerüljenek beépítésre, amelyek valódi segítséget nyújtanak a mozgásukban korlátozott utasok számára.

 

Az esélyegyenlőség mindannyiunk számára fontos érték!

Budapest
BKV
BKK
MFPI