Megújuló főszellőzőrendszer

Az M3-as metróvonal építése idején a szellőztetés feladata az állomásterek és a vonalalagút friss levegővel történő ellátása volt, valamint a keletkező üzemi hő elvezetése az alagútból és az állomásterekből. A világszerte bekövetkezett tűzesetek során szerzett tapasztalatok alapján azonban az emberek életét nem a tüzek hőhatása veszélyezteti a legjobban, hanem a füst. Mára az épületek és egyéb létesítmények fontos elemévé vált a hő-, és füstelvezetés biztosítása tűz esetén, ami azt jelenti, hogy füstmentessé kell tenni a menekülési útvonalakat, és biztosítani kell a tűzoltóság hatékony munkavégzésének feltételeit a tűzoltás során.

A rekonstrukció keretében újonnan épülő főszellőző rendszer - állomási és alagúti berendezések - feladata a metró biztonságos működésének lehetővé tétele normál üzemi körülmények között és tűzzel járó vészhelyzet esetén is. Az új főszellőző rendszeren kívül egy gyors reagálású, állandóan üzemkész, automatikusan üzemelő nagynyomású vízköddel oltó rendszert is beépítenek, valamint a teljes alagúti szakaszon új tűzivíz vezetékhálózat is kiépül.

A vonal északi szakaszához kapcsolódóan már bemutattuk, hogyan is működik a gyakorlatban ez az összetett rendszer, milyen részei vannak, mik a sajátosságai, mennyire fontos, hogy az üzemelése hibáktól mentesen történjen. Jelentős különbség nincsen a déli szakasz főszellőzésében, hiszen mindkét részen kéreg alatti állomások találhatók, a felépítés, a felszín és a peron közötti távolság hasonló.

Az elmúlt napokban elbontották a Népliget metróállomás eredeti állomási főszellőző berendezéseit, a főszellőző műtárgyakat megtisztították és előkészítették az új, nagyobb teljesítményű és korszerűbb berendezések fogadására. Többek között ezzel a munkafázissal folytatódott azoknak a feladatoknak a sora, amellyel a teljes déli szakasz főszellőzésének rendszere megújul.

Népliget metróállomáson készült jelen beszámolónk galériája.

Fotók: Horváth Bence

Budapest
BKV
BKK
MFPI