Elindult a forgalom a megújult bal vágányon

Fontos mérföldkőhöz érkezett a déli szakasz felújítása, teljesen megújult a bal vágány. A Közlekedési Hatóság szakértői, a Budapest Közút műszaki ellenőre, a kivitelezők szakemberei, és a BKV Zrt. munkatársai felkészülten várták, hogy egy sikeres próba után átadhassák a forgalomnak az elkészült pályaszakaszt.

November 16-án reggel valamivel 8:00 óra előtt a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepén izgatottan vártam, hogy magam is láthassam a teszt folyamatát. Egy egésznapos kaland kapujában, pontosabban a XXIX. kocsiszín bejáratánál álldogáltam és lassan ráhangolódtam a feladatra. Sorban érkeztek a résztvevők és felszálltunk a dízelmozdonyra. Nyitott kocsiban utaztam egy mérnök és egy metrós kollégával, közvetlenül az űrszelvénykeret mögött, egészen Kőbánya-Kispest metróállomásig, majd a szabadjelzés után tovább a Határ út felé.

Beértünk az alagútba, ahol rövid váltóállítás után csatlakoztak hozzánk a többiek, és elkezdődött az űrszelvény-mérés. Az első mozzanatként az űrszelvény húrjait kiengedték, megfeszítették, így már alakjában és méreteiben egy szerelvényt formált. Lassan elindultunk és fürkésztük, hogy mindenhol elférünk-e. Az első akadályt egy lámpabúra jelentette, amit gyorskötözővel igazítottak és hibajegyzékbe vettek, majd kiadták az utasítást az azonnali korrigálásra. A következő problémát néhány oszlop jelentette, ami túl közel került a kerethez, a hibajavítást itt is elrendelték. Néhány apró problémától eltekintve lassan megérkeztünk a Nagyvárad térre. Kis szünet után, amikorra a javításokat elvégezték, visszamentünk a Határ útra, hogy a teszt következő fázisát is elvégezzük.

A hidegáramszedős próba következett, amikor is a metrókocsi áramszedője és a harmadik sín közötti kapcsolatot vizsgálták. Egy metrókocsit rákapcsoltak a dízelmozdonyra, és felszálltunk a sötét, nyitott ajtóval közlekedő járműre. A kritikus pontokon lassan haladtunk, de már nem okozott problémát az átjutás, mindenhol orvosolták a jelentett hibákat. A szerelvényt kivitték és elkezdődött a sínek környezetének ellenőrzése, a terület megtisztítása. Ekkor már dél is elmúlt.

Az építési területen mindeközben 14:00 óráig tartott a munkavégzés, így egy órával később a munkaterület elhagyása után, feszültség alá helyezték a harmadik sínt. Megvizsgálták az áramellátást, majd engedélyezték az éles próbát, hogy az új sínpáron végig haladjon egy szerelvény. Ismét a Kőér utcai járműtelepen várakoztunk 19:00 óra körül, hogy végre kiderüljön, átállhat-e a közlekedés az új bal oldali sínpárra. A megengedett maximális 15 km/h sebességgel és útközbeni folyamatos megállással és jelentéssel értük el a Nagyvárad teret. A teszt sikeresen zárult. November 18-án reggel kicsit szokatlanul indult a járművezetők napja, hiszen mintegy nyolc hónap után, új közlekedési rendre, új pályaszakaszra kell átállniuk.

A próbán készült képek galériánkban tekinthetők meg, az eseményről készült videós összeállítás pedig ITT érhető el.

Szöveg és képek: Vincze Júlia

Budapest
BKV
BKK
MFPI